Zakładanie stowarzyszeń
ZAKŁADANIE I REJESTRACJA STOWARZYSZEŃ
(podstawowe informacje)
STOWARZYSZENIE (rejestrowane w sądzie) musi założyć co najmniej 7 osób korzystających z pełni praw publicznych, które uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski. Z praktycznego punktu widzenia warto zaznaczyć, że wstępny projekt dobrze jest przygotować wcześniej (czyli przed zwołaniem zebrania założycielskiego) i dostarczyć go do wglądu wszystkim członkom przyszłego stowarzyszenia.
Statut musi zawierać takie podstawowe informacje o stowarzyszeniu, jak:
a) nazwę (odróżniającą dane stowarzyszenie od innych organizacji, instytucji, itp.),
b) teren działania i siedzibę,
c) cele i sposoby ich realizacji,
d) sposób nabycia członkostwa (przyczyny utraty członkostwa, prawa i obowiązki członków),
e) władze stowarzyszenia, sposób ich wyboru, kompetencje (w tym zasady działania: Walnego Zebrania Członków, Zarządu Stowarzyszenia, Komisji Rewizyjnej),
f) sposób reprezentowania, zaciągania zobowiązań majątkowych, warunki ważności uchwał,
g) sposób uzyskiwania środków finansowych i płacenia składek członkowskich,
h) zasady wprowadzania zmian w statucie,
i) sposób rozwiązania się stowarzyszenia.
ZEBRANIE ZAŁOŻYCIELSKIE
Pierwszym krokiem prowadzącym do zarejestrowania stowarzyszenia jest zwołanie zebrania założycielskiego. Najpierw ustalamy termin zebrania oraz miejsce, w którym ma się odbyć. W zebraniu musi wziąć udział co najmniej siedem osób – tym samym staną się one członkami założycielami stowarzyszenia. Dla pewności lepiej jest zaprosić na zebranie kilka osób więcej niż wspomniane siedem, gdyby okazało się, że ktoś z jakiejś przyczyny nie dotrze na zebranie. Warto też wcześniej znaleźć osobę, która sprawnie poprowadzi zebranie.
Na zebraniu założycielskim zostanie podjęta uchwała o powołaniu stowarzyszenia.
1. Oprócz projektu statutu trzeba przygotować wcześniej następujące dokumenty:
-
Listę członków założycieli z danymi: imię i nazwisko; data i miejsce urodzenia; adres zameldowania; własnoręczny podpis. Wygodnie jest, jeśli ta sama lista zawiera też oświadczenie członków założycieli o: posiadaniu obywatelstwa polskiego, pełnej zdolności do czynności prawnych i pełni praw obywatelskich.
(PRZYKŁAD)
Lista członków założycieli stowarzyszenia
My, niżej podpisani założyciele stowarzyszenia o nazwie: Stowarzyszenie .........................., z siedzibą w .......................... przy ul. ..............................., obecni na zebraniu w dniu ..................... 200... r., świadomi odpowiedzialności prawnej – oświadczamy, że spełniamy warunki określone w art. 3 ust. 1 Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach:
- uchwała o powołaniu stowarzyszenia
(PRZYKŁAD)
Uchwała nr 1
Zebrani w dniu ........................... 200... r. w .............................. postanawiają założyć stowarzyszenie, którego pełna nazwa będzie brzmieć: Stowarzyszenie ..........................., z siedzibą w .............................. przy ulicy ............................... . Uchwała została przyjęta przez zebranych jednogłośnie / Za uchwałą głosowało ............... osób.
-
uchwała o wyborze Komitetu Założycielskiego
(PRZYKŁAD)
Uchwała nr 2
Zebrani zgłosili następujące kandydatury na członków Komitetu Założycielskiego:
1. ..............................
2. ..............................
3. .............................. itd.
W wyniku glosowania jawnego kandydaci do Komitetu Założycielskiego otrzymali.....
-
-
-
- uchwała o wyborze Zarządu
-
-
- uchwała o wyborze Komisji Rewizyjnej
Proponowany, przykładowy przebieg zebrania:
-
Przedstawienie celu zebrania oraz jego uczestników.
-
Ustalenie sposobu głosowania i podejmowania uchwał.
-
Wybór przewodniczącego (prowadzi spotkanie) i sekretarza (sporządza protokół z zebrania) –
kandydaci mogą zgłosić się sami lub zostać zgłoszeni przez inne osoby. Ostateczny wybór dokonywany jest w głosowaniu jawnym – przechodzą osoby, które uzyskają najwięcej głosów.
-
Podjęcie uchwały o powołaniu stowarzyszenia.
-
Dyskusja nad statutem, zgłoszenie i ewentualne zatwierdzenie poprawek oraz uwag.
-
Zgłoszenie kandydatów i wybór KOMITETU ZAŁOŻYCIELSKIEGO (np. 3 osoby)
stowarzyszenia w głosowaniu jawnym (podjęcie uchwały o wyborze Komitetu Założycielskiego).
-
Wybór władz stowarzyszenia: ZARZĄDU i organu kontroli wewnętrznej, np. KOMISJI
REWIZYJNEJ (podjęcie 2 uchwał o wyborze władz).
-
Zamknięcie zebrania.
Na tym kończy się zebranie założycielskie. Komitet Założycielski, który bierze na siebie formalności związane z rejestracją, musi teraz wypełnić właściwe formularze oraz skompletować wymagane dokumenty
i załączniki.
POSTĘPOWANIE REJESTROWE W SĄDZIE
Sądem właściwym dla rejestracji stowarzyszeń (także fundacji) jest sąd rejonowy mający siedzibę w mieście będącym siedzibą wojewody (sąd rejestrowy). Obejmuje on swoją właściwością obszar danego województwa.
Adres sądu rejonowego właściwego dla podmiotów mających siedzibę na terenie powiatu siemiatyckiego:
Sąd Rejonowy w Białymstoku
XII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego
ul. Mickiewicza 103
15 - 950 Białystok
tel.: (85) 66 56 222, fax: (85) 66 56 333
Krajowy Rejestr Sądowy (KRS) dotyczy tych podmiotów, na które przepisy ustaw nakładają obowiązek takiego wpisu. KRS składa się m. in. z: rejestru przedsiębiorców, rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji.
Rejestr jest jawny – każdy ma prawo dostępu do zawartych w nim danych.
Wniosek o rejestrację stowarzyszenia musi być złożony na specjalnym formularzu wraz z załącznikami – formularzami oraz dokumentami:
I. Formularze niezbędne do rejestracji stowarzyszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym:
Lp. | Symbol formularza | Symbole załączników do danego formularza | Uwagi |
1 | KRS-W20 Wniosek o rejestrację podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym | KRS-WF Założyciele KRS-WK Organy podmiotu (informacje o zarządzie i komisji rewizyjnej – w dwóch załącznikach) KRS-WA Oddziały, terenowe jednostki organizacyjne | Załączniki obligatoryjne: KRS-WF KRS-WK |
* UWAGA: W polu 47 formularza KRS-W20 wpisujemy organ sprawujący nadzór (chodzi o nadzór zewnętrzny), czyli dla stowarzyszenia będzie to odpowiednio starosta. Dla odróżnienia organem nadzoru wewnętrznego w stowarzyszeniu jest np. Komisja Rewizyjna (uwzględniamy jej skład w jednym z załączników - KRS-WK).
Druk formularza wniosku i druki załączników pobieramy ze strony Ministerstwa Sprawiedliwości (www.ms.gov.pl) lub otrzymujemy w sądzie. Wniosek nie złożony na odpowiednim formularzu lub błędnie wypełniony podlega zwróceniu.
Samodzielnie sporządzamy tylko niektóre dokumenty – dotyczy to uchwał oraz wymienionych poniżej dokumentów.
- Dokumenty, które należy załączyć do wniosku:
-
statut stowarzyszenia,
-
protokół z zebrania założycielskiego,
-
lista członków założycieli (co powinna zawierać patrz powyżej),
-
podjęte na zebraniu uchwały (opisywane powyżej: o powołaniu organizacji; o wyborze Komitetu Założycielskiego; o wyborze Zarządu; o wyborze organu kontroli wewnętrznej – Komisji Rewizyjnej).
ETAPY REJESTRACJI STOWARZYSZENIA.
a) Członkowie Komitetu Założycielskiego mają obowiązek w ciągu 7 dni od dnia zamknięcia zebrania założycielskiego, złożyć we właściwym sądzie wniosek o rejestrację w KRS wraz z wymaganymi dokumentami,.
b) Sąd ma 7 dni na rozpatrzenie wniosku (od dnia złożenia) – oczywiście przy założeniu, że nie ma żadnych uchybień formalnych, np. niekompletne dokumenty, źle wypełnione formularze, zastrzeżenia do treści statutu. Wtedy oczekiwanie na zarejestrowanie może się przedłużyć. Sąd, przed wydaniem postanowienia o rejestracji może też zwołać posiedzenie wyjaśniające (z udziałem uczestników postępowania), jeśli uzna za niezbędne złożenie dodatkowych wyjaśnień.
Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego. Postanowienie o wpisie jest skuteczne i wykonalne z chwilą wydania, tzn. sąd dokonuje wpisu w Krajowym Rejestrze Sądowym niezwłocznie po wydaniu postanowienia.
Sąd rejestrowy zawiadamia założycieli i organ nadzorujący (przesyła mu też statut) o wpisaniu stowarzyszenia do KRS.